Angela & Erik

2009: SOUTH-AMERICA
2009: BALTIC SEA....?
2008-2009: SPAIN - MALAGA
2008-2008: USA/CANADA
2007-2008: SPAIN - SEVILLE
2006-2007: WORLD BIKE TOUR

03 March 2007

THAILAND I

Period 11/2 - 2/3/2007

Stages: By train from Bangkok to Kanchanaburi, onwards by bike via Suphan Buri and Sing Buri to Naklon Sawan. Nighttrain to Chiang Mai. From there to the west to Hod, Mae Sa Riang, mostly by minibus to Khun Yuam, Mae Hong Son and partly by minitruck (hitchhiked) to Pai and further to Chiang Mai by (hotel)pick-up. By bike: just some 735 km.

English summary: see below.

Op 14/2 vanuit Adelaide naar Bangkok gevlogen, met een tussenstop in Singapore. En...vanaf 15/2 tot heden slechts 735 km. gefietst, dat hadden we ons anders voorgesteld!

NW-Thailand: berglandschap einde droge periode, net herfst
Een aantal factoren hebben daarbij een rol gespeeld: niet prettig fietsen in en rondom Bangkok, de hitte na pakweg 10.00 u, een wat saaie omgeving in het vlakke land boven Bangkok (zeker 500 km. noordwaarts), zadelpijn, derailleurproblemen en .. in het noordwesten zeer steile klims/afdalingen, van soms vele kilometers lang. Zelf in een nieuwe pick-up, van Pai naar Chiang Mai, reden we af en toe niet harder dan 20 km/u! Maar laat ik niet voortuitlopen op de keiharde feiten!

Thailand is tot nu toe niet het fietsland voor ons, niet zoals wij ons dat hadden voorgesteld: fietsen, van de natuur genieten, al die dingen die we tot nu toe hebben genoten in de USA/Canada/NZ/Australie.
Kortom, we zijn teveel tijd kwijt met het "verreizen" van onze tijd: minibusjes/trein. En..het noordwesten - zeker qua landschap fraaier dan de "laagvlakte" - is gewoon..te zwaar voor ons! Jammer, wellicht 35 jaar geleden gelukt.

Hanoman, een historische figuur ter bescherming van de stad. Muurschildering bij de tempel binnen het Grand Palace complex in Bangkok
In Bangkok wat "highlights" gedaan: Royal Grand Palace met de "Tempel of the Emerald Buddha", Wat Arun en Golden Mountain. Vooral de muurschilderingen rondom de Emerald Buddha Tempel, weergevend de "Thaise geschiedenis" vonden wij wonderschoon en gedetailleerd. Vanuit ons hotel dicht tegen de binnenstad hebben we regelmatig gebruik gemaakt van de tuk-tuk (motorische driewieler). Typisch vervoermiddel in het centrum, relatief snel, tussen het autoverkeer door scheurend, en heel goedkoop ... als je maar even een paar "jewelries/dress firms" wilt bezoeken! De tuk-tuk boys krijgen per afgeleverde klant (zeker 10 minuten blijven "rondneuzen") een 5 ltr. brandstofbon! Ja, ja, Angela, die ring met 1 karaat briljant konden ze toch niet leveren, meer saffier en emerald!

Bangkok zelf is in wezen een redelijk schone stad, in ieder geval hebben wij weinig vuil op straat gezien. Dat wil niet zeggen dat het er prettig vertoeven is op straat, wat een luchtvervuiling met al die brommertjes, tuk-tuk's en (vracht)auto's. En beperking van de CO2-uitstoot: zie Nederland in de jaren zestig! Maar eerlijk gezegd kon je dit wel verwachten in dit werelddeel, in de tropen.

River Kwai Bridge, oorsponkelijke brug (deels bewaard) door Japanners/Thai gebouwd, enkele maanden na de houten
Via Kanchanaburi (River Kwai Bridge) hebben we drie dagen gefietst: vroeg weg, na een paar uur al te warm, wat saaie omgeving - rijstvelden, wat kokospalmen, rietsuiker, een rokerige lucht en veel verkeer, m.n. brommertjes. Dat was in ieder geval hier wel een prettige bijkomstigheid: het autoverkeer is gewend aan (brom)fietsen, en de doorgaande wegen hebben voldoende "shoulder" om rustig te fietsen.

Onze "rondreis ten westen/noordwesten van Chiang Mai" bleek te hoog gegrepen: terugkerende zadelpijn bij Angela, Erik problemen met de kleinste versnellingen, af en toe bloedheet en zware terreinomstandigheden hebben onze ambities fors ingeperkt: in plaats van circa 1150 km. slechts een 400 km. gefietst, en Chiang Rai en "The Golden Triangle" laten schieten.
Toch leuke, aparte dingen gezien en beleefd: op het platteland her en der brommertjes langs de bosrand..waarom, en waar zijn al die eigenaren?

Al snel zagen we de "bladverzamelaars": met hele vrachten (teak)bladeren - leek wel herfst, zo aan het eind van het droge seizoen - , die achterop hun brommertje werden geladen, om te dienen als dakbedekking! Ze zijn groot genoeg, wat een joekels van bladeren!

Op weg naar Pai, loodzwaar vanwege de warmte en de klims, speelden Erik's derailleurproblemen dusdanig op dat de kleinste versnellingen niet meer te gebruiken waren. Dus...liften! De eerste keer meteen raak: met z'n tweeen achterin in soort mini-open veewagen (schoon), heen en weer geslingerd over zo'n 60 km. na 55 km zelf te hebben "gezwoegd". Blij dat we die 60 niet hebben gedaan, continue op en neer!
Vanuit Pai - waar we in een splinternieuw resort in de stad zaten, zeer fraai opgezet en voor westerse begrippen niet duur, pakweg 60 euro - met een pick-up van het hotel, 130 km. hotsknots naar Chiang Mai. Erik nog halverwege in de achterbak, om de fietsen in bedwang te houden. En heeft zo .... Angela's angsten vanwege de chauffeurscapriolen van zo'n jonge Thai niet beleefd. Dat hebben we dus ook meegemaakt; derailleurproblemen in Chiang Mai inmiddels opgelost.
Per trein naar Suran Thani, richting Phuket. Tussenstop in Ayutthaya, oude Thaise hoofdstad, even boven Bangkok.

English summary
For stages: see above

We expected to "explore Thailand in the same relaxed way we did the USA/Canada/NZ and Australia, with a tropical surprise".
Well, the surprise was there: we hardly rode some 700 km. in stead of ca. 1500 km, meanly due to hot weather, bike-unfriendly Bangkok, some saddle-ache, troubles with gears and .... far too heavy climbs!

Sofar Thailand didn't bring that "Bikepleasure" we encountered e.g. in Canada/USA/NZ and Australia. Since Thailand is in the daytime too hot, the plains north of Bangkok rather boring and the clims in mountainous NW too heavy we hardly biked, just an 700 km. Lost a lot of time "travelling with public transport", which isn't quite pleasant with two loaded bikes.

In Bangkok we "did" some highlights like "The Royal Grand Palace' with the "Temple of the emerald Buddha", Wat Arun and "The Golden Mountain". Specially the wall paintings around the Emerald Temple werevery impressive. Hiring a tuk tuk - 3 wheel motorised scooter - is maybe the best way of transport in down-town Bangkok, at least for us. But all the CO2-pollusion, you better don't stay too long in this city!

After trained to Kanchanaburi - River Kwai Bridge/Death Railway to Burma - we biked for three days to Nakhon Sawan: flat land, rice fields, sugar cane and coco-palms, and still a lot of traffic. Still having some troubles with Angela's saddle, and the somewhat boring environment, this all made us to train to Chiang Mai, in the northwest.

Just a bite coooler in the morning and evening Chiang Mai was the start of a tour through the mountainous northwest. But we soon found out it was too heavy for us. Sometimes too hot, but first of all too steep climbs. So after two days biking we did the rest through the mountains partly by bike, pick-up truck and ... we hitchhiked to Pai for some 60 km. after troubles with Erik's gears and a too long and hot stage. Fortunately a hotel pick-up could bring us back to Chiang Mai, what a trip - even that new pick-up had to back to a 20km/h speed to overcome those clims near the Burma-border. At several check points military was visible, checking all suspected traffic (relation with Nyammar(Burma) rather poor).

In the country we saw a lot of scooters alongside the road. We soon realised that the owners were collecting the big leaves from the teaktrees in the nearby forest, to be used as .. roofcovering! Some of those leaves even bigger than 1 meter!

We will train all the way down to Surat Thani, just 250 km. northeast of Phuket. In between we 'll have a stopover in Ayutthaya, the old capital.

1 Comments:

  • At Sunday, 11 March, 2007, Blogger Unknown said…

    Hahahaha de ouwe fietsmaniakken , zie je ze in Changmai, kom je ze we in Krabi tegen.
    Tot ziens in Maastricht.

     

Post a Comment

<< Home